tlg klik

Wednesday, December 25, 2013

Cara jaga ikan laga

Dalam post kali ni aku akan terang kn cara jaga ikan laga yg mudah...hehehe dah byk ikan laga aku dah mati tp mati dlm usia setahun or dua tahun...dan ade yg hidup sampai 3 tahun...dan skrg masih hidup...platinum white warna yg paling aku suka sbb warna dia putih menunjukkan suci murni...hahaha ni ade lagi seko platinum white yg aku beli dgn bobby chua masih hidup lagi seko dah dekat setahun dah,,,mase aku beli dgn bobby dah 7-8bulan dah,,,dekat dua tahun la usia die...boleh mengawan lg...tp aku stop kn die dari mengawan sbb nk tggu anak die besar...nk cross breed kn bapak n anak...mak dgn anak...so dpt la F2...kalo nk tau ape F ni nnti la aku tulis lagi...hahaha

cara nk lanjut kan usia ikan...mcm2 org buat...tp ape yg aku buat ni mmg terbukti bekesan utk aku...bukan cara org lain salah ke ape ke...tp tgk keadaan...tgk la kalo ko pkai heater utk tank mmg benggong la sbb malaysia mmg habitat semulajadi ikan laga ni...

pertama kali nya korg kne tau ape sbenarnya ikan laga ni...ikan laga ni mmg ikan yg cukup suka belaga...so jangan letk jantan berdua atau pon betina berdua...kalo nk letk yg betina msti byk2 skali...tp kematian ikan ni lagi senang la sbb ade yg suka belaga mcm mana?hahaha kalo x belaga tu makna nya ikan korg x elok dalam segi mental dan kesihatan..ikan laga ni suka mkn...betul aku ckp...korg letk la byk mana pon makanan msti dorg mkn walaupon perot dorg yakni ikan laga ni dah buncit...so korg kene la bagi makanan dgn kadar sedikit sahaja agak2 sebesar mate...ataupon kalo korg pkai palet tu bg je sikit sgt sgt...biase aku pagi pagi akan bg skali sikit jeee...sikit je....ada paham?hahaha kalo x paham jgk x tau la aku nk ckp ape dah...so nnti mlm aku akan bg lagi...biase sbelum aku bg makanan aku akan biarkan ikan laga aku flare ataupon biakan ekor die kembang dgn bukak partition yg ade sbelah tank ikan laga tu...xpon kasi cermin,,,sbb biase nya bila ikan laga ni flare byk2...msti taik die kuar...hahaha betul ni...dlm 5-10minit bg die flare...jgn bg die flare skejap...pastu bg makanan...xpon kalo korg nk bg mase die tgh flare pon ok jgk...

air memainkan peranan penting dalam penjagaan ikan laga ni...pastikan anda anda semua kalo ultra malas ataupon mmg dah keturunan pemalas tukar la air sminggu skali..pastikan bawah 50% kuantiti air ditukar dlm smggu...sedut smue taik2 kt bawah ni...ni aku bg penjagaan yg mmg malas la...hahaha dan air tu perlu di tua kan dgn daun ketapang dan daun pisang...kalo ade ranting pokok ketapang pon ok jgk...buat dlm bekas lain..sbb daun ketapang ni ade lapisan minyak...biase nya aku akan letk pokok kangkung dgn ikan  guppy dan juga serbuk kuning..xpon garam secubit..ni dalam bekas air yg nk di tua kan tu laaa....nisbah daun ketapang dgn daun pisang dua helai daun ketapang..pastu daun pisang tu agak2 4 kali daun ketapang yg korg nk letk...ikut laaa bekas mana pon...kalo korg letk dalam cawan baik korg je minum...hahaha xpon cara paling senang...korg rebus la air tu dgn daun ketapang dgn daun pisang...lagi afdal...nnti tgh panas2 air tu jgn plak letk ikan dlm tu...nk masak gulai ke ape?xlupa jgk mase tua kan air tu...letk sedikit arang...biase aku akan buat mcm tu sbb ade pokok bagai...nk letk batu bata pon boleh dlm tu...hahahaha kalo mls korg beli je water filter yg 10sen 10liter tu ke ape...boleh jgk...tp tua kan jgk air tu dlm 24jam...


utk ikan yg ade pnyakit plak di galak kan bg mkn panadol la..biase aku letk separuh panadol pastu jemur kt matahari...letk ikan tu dlm tank yg 1.5 liter air dgn separuh panadol...dalam mase 10 minit  je...jgn lebih2..letk balik dalam tank yg air nya baru...tu je la kisah nya...

alkisah nya aku pon pemalas nk mampos sbnarnya...nk bg makan ikan pon mls...hahahahaha Alhamdulillah ikan aku ok je...byk yg ok...yg x ok aku kasi mkn ikan puyu...hahahha gemuk dah ikan puyu aku...kalo malas sgt bela je ikan puyu kasi mkn roti smggu skali...setel beb...hahahahahha so dah xde dah kot aku nk ceritakan ape2 lagi...tapi kalo nk aku tulis post ape2 just komen je...ok?ok?ke x ok?kalo kiok ikan ko jgn plak cari aku sbb aku tulis ni berdasar kan ape yg aku buat dan mungkin sesetengah org ckp ridikulus...dan mengarut...tp ape yg aku buat ni mmg kene dengan cara aku aku lerr....dah x tau nk tulis ape...try cari modal nk sambung novel aku yg lame dah x buat ni...hahahaha ni sambil tulis ni aku dgr lagu dangdut...hahaha

9 comments:

  1. anak saya suka ikan...asal pegi pasar mlm nak beli ikan..tp ikan hidup seminggu jer...alih2...beli ikan laga jer...harap2 kali ni tahan lama ;)

    ReplyDelete
  2. as'salam bro..tmpang tnye..berape lame usia ikan laga boleh mencapai..?

    ReplyDelete
  3. asal ikan sy xkuat makan eak? mcm xmkn je tgk...geram plak ase! ehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin sbb air. Ikan laga xsuke ddk air yg terlampau kotor

      Delete
  4. boleh makan nyamuk?? or cacing??

    ReplyDelete
  5. nak beli Daun Ketapang dgn poslaju malaysia sila SMS/whatapps +60175522128.

    ReplyDelete