tlg klik

Wednesday, November 18, 2009

kenal kn dirimu dgn Islam

Bismismillah ar-Rahman ar-Rahim

Apa itu ISLAM?
Bukan beriman kepada hukum kemanusian,Berteraskan Keharmonian, dan KEIMANAN KUAT KEPADA TUHAN YANG SATU (orang yang berserah diri kepada Allah),

siapa itu Allah?
Allah adalah tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi,dan tiada seorang pun yang setara denganNya, sesungguhnya Allah Maha Berkuasa dari segala kuasa-kuasa yang ada.

(Surah Al-Ikhlas)
1. Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa.
2. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.
3. Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan,
4. dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia."


Dan mereka berkata: "Hendaklah kamu menjadi penganut agama Yahudi atau Nasrani, niscaya kamu mendapat petunjuk". Katakanlah : "Tidak, melainkan (kami mengikuti) agama Ibrahim yang lurus. Dan bukanlah dia (Ibrahim) dari golongan orang musyrik
(Surah Al-Baqarah 2:135)





Dan orang-orang yang tidak mengetahui berkata: "Mengapa Allah tidak (langsung) berbicara dengan kami atau datang tanda-tanda kekuasaan-Nya kepada kami?" Demikian pula orang-orang yang sebelum mereka telah mengatakan seperti ucapan mereka itu; hati mereka serupa. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan tanda-tanda kekuasaan Kami kepada kaum yang yakin.
--
Dan (orang-orang musyrik) yang tidak berilmu pengetahuan, berkata: “Alangkah eloknya kalau Allah berkata-kata dengan kami (mengenai kebenaran Muhammad) atau datang kepada kami sesuatu keterangan (mukjizat)?” Demikian pula orang-orang (kafir) yang terdahulu dari mereka pernah berkata seperti yang dikatakan oleh mereka; hati mereka (sekaliannya) adalah bersamaan (degil dan kufur). Sesungguhnya Kami telah pun menerangkan ayat-ayat keterangan (yang menjadi dalil dan bukti) kepada kaum yang mahu percaya dengan yakin.

(Surah Al Baqarah 2:118)



Apa Itu Quran?
Wahyu Allah yang disampaikan oleh Muhammad s.a.w (Rasul yang terakhir di kalangan-kalangan nabi). Panduan(petunjuk) yang SEMPURNA untuk kehidupan Manusia.

Dia(Allah) menurunkan Al Kitab (Al Quran) kepadamu dengan sebenarnya; membenarkan kitab yang telah diturunkan sebelumnya dan menurunkan Taurat dan Injil,
(surah Ali Imran 3:3)



"Bukan golongan Arab itu lebih mulia dari bukan arab dan bukan berbangsa putih juga lebih mulia daripada berkulit hitam,begitu juga dengan bangsa kulit hitam juga bukan lebih mulia dari bangsa berkulit putih, TETAPI MEREKA YANG MENGERJAKAN AMAL YANG SOLEH ITULAH YANG AKAN DILIHAT."



Maka karena itu serulah (mereka kepada agama ini) dan tetaplah[1343] sebagai mana diperintahkan kepadamu dan janganlah mengikuti hawa nafsu mereka dan katakanlah: "Aku beriman kepada semua Kitab yang diturunkan Allah dan aku diperintahkan supaya berlaku adil diantara kamu. Allah-lah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami amal-amal kami dan bagi kamu amal-amal kamu. Tidak ada pertengkaran antara kami dan kamu, Allah mengumpulkan antara kita dan kepada-Nyalah kembali (kita)."
(Surah Asy syuura 42:15)



"..... Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu. ...."
(Surah Al Maa'idah 5:3)


Waalallahulam.

Dikarang oleh Ihya-Ulumiddin

No comments:

Post a Comment